Kraaiennestmarkt terug.

over shoppen, (thema-)markten, bedrijvigheid, besparen
Plaats reactie
Moderator
Site Admin
Berichten: 27
Lid geworden op: 17-01-2013 12:51

Kraaiennestmarkt terug.

Bericht door Moderator » 17-01-2013 13:46

Er is een goede kans dat de Kraaiennestmarkt terug komt. Bewoners, marktmensen en ondernemers in de K-buurt zien het helemaal zitten. Het stadsdeel heeft op 8 jan. 2013 toegezegd de mogelijkheden onderzoeken cq het besluit de markt op het AdKomplein weer van 4 naar 2 of 3 dagen terug te brengen. Kostenreductie en batenvergroting is belangrijk voor de financiële haalbaarheid.

Welke mogelijkheden zijn er qua samenstelling en opstelling?
Waar moet de markt vooral aan voldoen?
Hoe kunnen de marktkosten beperkt worden?

Afbeelding

Henk van de Belt
Site Admin
Berichten: 21
Lid geworden op: 17-01-2013 14:29

'De baten van een nieuwe Kraaiennestmarkt'

Bericht door Henk van de Belt » 30-01-2013 23:24

Inspreektekst Raadscommissie MO - 8 jan. 2013
door Henk van de Belt - voorzitter Bewonersvereniging Kikkenstein - 06-5495.2175


Goedenavond commissieleden, portefeuillehouders, kijkers thuis en overige aanwezigen.

Ik spreek in namens Bewonersvereniging Kikkenstein. Mijn naam is Henk van de Belt.

Vanavond wordt er gepraat over de besparingsmogelijkheden mbt de warenmarkten.
Voor vanavond is, nav een motie (zie uw verslag op pag. 2), door dhr Vyent toegezegd dat er naast de behandeling van de notitie Kostendekkendheid Markten ook aandacht zal zijn voor een evaluatie mbt de verplaatsing van de markt van Kraaiennest en de problematiek m.b.t. de omzetdaling etc.

De Kraaiennestmarkt wordt door veel bewoners gemist. Door bewoners van Kikkenstein, maar ook door bewoners uit andere delen van de K-buurt die ik spreek. Er is onbegrip. Even naar de markt gaan is er niet meer bij. De Poort is te ver weg en kost te veel tijd. De markt daar wordt duur met de extra kosten voor bus, snorder of parkeren. Voor ouderen is de hoge trap bij de bushalte, zeker met volle tassen, een vervelende hindernis. Gezellig is de nogal verlaten markt niet. De sociale functie van de markt is daardoor ook gestript.

De marktmensen die ik de afgelopen week heb gesproken willen bijna unaniem graag één of twee dagen terug naar Kraaiennest. De omzet op De Poort is per dag gehalveerd. Logisch als je van 2 naar 4 dagen gaat. De markt neemt bovendien in aantrekkelijkheid af voor marktmensen en bezoekers. Alleen de kramen bij het doorgaande pad zijn nog interessant.

Voor marktmensen is Kraaiennest met het fraaie en steeds drukker wordende Kameleon weer aantrekkelijk. Het oude winkelcentrum miste die aantrekkingskracht. Er zijn bovendien recentelijk nieuwe woningen opgeleverd, Kleiburg zal ook wel weer bewoners krijgen en er zijn nog woontorens gepland. De afzetmarkt zal nog groeien. Het marktplein bij het nieuwe metrostation Kraaiennest heeft nog de energieputten en spanringen. Startklaar dus.

Ook enkele ondernemers van Kameleon die ik polste over weer een markt in Kraaiennest reageerden positief. Niet alle gewenste branches en producten zijn in de dure panden aanwezig. De markt kan dat goed aanvullen met aanbod van verse vis, kip, specifieke groente en andere etenswaren, schoenen, specifieke kleding, gereedschappen, dhz-materialen, enz. Met meer bruis door meer bezoekers, ook van buiten de K-buurt (vrijdag veel moskeebezoek), is winkelcentrum Kameleon zeer gebaat. Parkeren is er gratis.

De kost gaat voor de baat uit. Dat is een gezegde nog uit een tijd toen er veel meer marktkramen dan winkels waren. Een slecht draaiende, afbrokkelende markt zal op termijn aan de exploitatie minder baat kunnen bijdragen. Minder opbrengsten voor het stadsdeel. Minder sociale interactie. Maar extra kosten voor hen die toch naar de markt verder weg willen. Daar zijn Zuidoost-bewoners financieel en sociaal niet mee gebaat. Ook zij moeten bezuinigen en elkaar ontmoeten om elkaar te kunnen steunen in deze moeilijke tijd. Voor velen is de markt dichtbij een must!

Een aantal kostenposten zal bij een goeddraaiende markt niet of weinig stijgen. Meer opbrengsten voor het stadsdeel zullen het resultaat zijn. Alleen al om die financiële redenen is terugkeer van de markt in de K-buurt interessant. Ik pleit er voor dat u niet alleen kijkt naar de kosten maar ook kijkt op de maatschappelijke baten van een vernieuwde, bruisende markt op de fraaie locatie in K-buurt. Nader onderzoek voor een brede evaluatie en voor de kansen voor een levendige Kraaiennestmarkt lijkt me gewenst.


Commissiestukken en video-verslag op de site van de deelraad:
http://www.besluitvormingamsterdamzuido ... uari/20:00

Henk van de Belt
Site Admin
Berichten: 21
Lid geworden op: 17-01-2013 14:29

Bericht door Henk van de Belt » 25-03-2013 15:35

In een gezamenlijke brief aan Stadsdeel Zuidoost hebben het EG-platform, K-platform en de ondernemers van de winkelcentra Ganzenpoort en Kraaiennest aangedrongen op definitief behoud van de Ganzenhoefmarkt en een snelle terugkeer van de Kraaiennestmarkt.

Er is tevens gevraagd betrokken te worden in de mogelijke realisatie van ideeën en wensen mbt de markten en marktpleinen. Ook de onlosmakelijk met de populariteit van de markten verbonden verkeersproblemen krijgen in de brief aandacht.

De brief:
http://www.scribd.com/doc/132239983/EGK ... GK-Markten

De bestuursopdracht (stadsdeel intern):
http://www.scribd.com/doc/133911768/SZO ... ht-markten

Plaats reactie